Ontwerpend en ondernemend leren bij SCOOL Opleidingsschool
De docenten in opleiding worden intensief begeleid bij het behalen van hun lesbevoegdheid. Hierbij leren ze om zich niet alleen te focussen op hun eigen vak. Naast de basis van het werkplekleren worden ook activiteiten aanboden waarbij de nadruk ligt op ontwerpend en ondernemend leren. Eén van die activiteiten is SCOOL Lab.
Bij SCOOL Lab gaan de docenten in opleiding individueel of in teamverband aan de slag met een project dat zelf gekozen is of dat de directie van een school voorstelt. Vakoverstijgend denken, projectmatig werken in teamverband en onderzoekende vaardigheden zijn hierbij cruciaal. Naast de creatieve oplossingen die worden bedacht, is het proces ernaartoe erg belangrijk.
SCOOL lab is eind november van start gegaan. De docenten in opleiding hebben projecten en uitdagingen benoemd die hen tijdens het werkplekleren zijn opgevallen. Tijdens de startbijeenkomst hebben ze de projecten met elkaar gedeeld en werden de onderzoeksvragen nader toegelicht. De projecten hebben o.a. betrekking op zelfregulerend leren, werkvormen ten behoeve van differentiatie, onderzoek naar het gebruik van Learnbeat en loopbaanoriëntatie. De komende drie maanden gaan de docenten in opleiding hun projecten concretiseren en uitwerken. Eind februari presenteren zij hun eindresultaten. Zij worden hierbij ondersteund door de schoolopleiders of door de opdrachtgever vanuit de school.